Thursday 11 August 2011

7 PERKARA HARUS DI ELAKKAN DARI BERLAKU DALAM AKAUN FACEBOOK ANDA


1. Menggunakan password yang lemah

Elakkan nama yang sederhana atau kata-kata anda dapat mencari dalam kamus, bahkan dengan angka tertempel di hujungnya. Sebaliknya, campuran atas dan huruf kecil, nombor, dan simbol. Password harus memiliki minimal lapan aksara. Salah satu teknik yang baik adalah untuk memasukkan angka atau simbol di tengah kata, seperti ini varian pada "rumah-rumah" kata: hO27usEs!

2. Meninggalkan tarikh lahir penuh dalam profil anda

Ini target yang ideal untuk pencuri identiti, yang boleh menggunakannya untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai anda dan berpotensi mendapatkan akses ke bank anda atau akaun kad kredit. Jika anda sudah memasukkan tarikh lahir, pergi ke halaman profil anda dan klik pada tab Maklumat, maka pada Edit Maklumat. Di bawah bahagian Maklumat Dasar, memilih untuk hanya menampilkan bulan dan hari ulang tahun atau tidak ada sama sekali.

3. Menghadap kawalan privasi yang berguna

Selama hampir segalanya dalam profil Facebook anda, anda boleh menyekat akses hanya teman-teman anda, teman dari teman, atau diri anda sendiri. Menyekat akses kepada foto, tarikh lahir, pandangan keagamaan, dan maklumat keluarga, antara lain. Anda boleh memberikan hanya orang-orang tertentu atau kumpulan akses kepada barang-barang seperti foto, atau menghalang orang-orang tertentu dari melihat mereka. Pertimbangkan untuk meninggalkan info kenalan, seperti nombor telefon dan alamat, kerana anda mungkin tidak mahu orang mempunyai akses kepada maklumat itu pula.

4. Posting nama anak anda dalam keterangan

Jangan menggunakan nama anak dalam tag imej atau keterangan. Jika orang lain tidak, memadamnya dengan mengklik Padam Tag. Jika anak anda tidak di Facebook dan seseorang termasuk namanya dalam tajuk, minta orang itu untuk menghapuskan nama tersebut.

5. Menyebutkan bahawa anda akan jauh dari rumah

Itu seperti meletakkan sebuah "rumah tidak ada yang" tanda di pintu anda. Tunggu sampai anda tiba di rumah untuk memberitahu semua orang bagaimana liburan anda awesome itu dan samar-samar tentang tarikh perjalanan.

6. Membiarkan enjin carian menemukan anda

Untuk membantu mencegah orang-orang asing dari mengakses laman anda, pergi ke bahagian Cari kawalan peribadi Facebook dan pilih Hanya teman untuk mendapatkan hasil carian to. Pastikan tempat untuk mendapatkan hasil carian umum tidak diperiksa.


7. Mengizinkan anak-anak untuk menggunakan Facebook tanpa pengawasan

Facebook menyekat anggotanya untuk usia 13 dan lebih, tetapi anak-anak muda dari yang menggunakannya. Jika anda mempunyai anak muda atau remaja di Facebook, cara terbaik untuk memberikan kawalan adalah menjadi salah satu teman online mereka. Gunakan alamat e-mel anda sebagai kenalan untuk akaun mereka sehingga anda menerima notis mereka dan memantau kegiatan mereka. "Apa yang mereka fikirkan adalah apa-apa sebenarnya bisa sangat serius," kata Charles Pavelites, seorang agen khusus pengawasan di Internet Crime Complaint Center. Sebagai contoh, seorang anak yang posting komentar "Mom akan segera pulang, saya harus mencuci piring" setiap hari pada masa yang sama mendedahkan terlalu banyak tentang kedatangan rutin orang tua 'dan perginya.

No comments:

Popular Posts

MYMZ ON9 BISNEZ